CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
Daisypath Anniversary tickers

Monday 26 October 2009

bermaknakah sebuah duka?


Apabila kita sentiasa meniti gembira. Kadang kala kita terlupa untuk menoleh sebentar sisi duka yang sentiasa akan menanti kita. Sewaktu kita bergembira, semua perkara dirasakan indah. Semuanya dirasakan bahagia. Kita sangka semuanya akan berkekalan selamanya. Ikatan yang terjalin tampak teguh dengan limpahan kasih sayang. Hati berbunga-bunga dengan pujian yang melambung tinggi. Indahnya hidup bagai tidak mahu ia berakhir.

Apabila hati sudah mula membenci. Tiada lagi kasih dan sayang yang dapat dicurahkan. Hanya kesangsian menyelubungi perasaan. Yang terluka terus terluka. Rajuknya tidak membawa ceria. Yang meluka, terus meluka. Tiada lagi titip kata yang membunga hati dan naluri. Bertakhta lah duka terpinggirlah ceria dan bahagia.

Apabila hidup sudah mula berduka. Segala yang manis dan indah hanya tinggal sinis dan gundah. Derita menyelinap memayungi kesuburan sebuah gembira. Gempita beralun gema tomahan dan hinaan hingga merobek pertimbangan.

Apabila telah lama berduka. Baru mula ingin menghargai kebahagiaan lama. Andai bisa diputarkan masa, mahu dipersembah kata pujangga mencamtum kembali dua hati yang terpisah kerana benci. Baru mula kehilangan pertemuan yang berpaling kerana keegoaan. Mahu kembali kepada masa lalu. Mahu mejaga setiap yang pernah wujud bagai menatang penuh rasa sayang dalam dulang perhubungan.

Bermaknakah duka yang dilalui andai dengan melaluinya kita dapat menghargai apa yang kita ada? Atau mungkin duka itu sudah terlalu terlewat untuk menjadi pengubat merawat luka? Apakah erti suka selama ini andai duka terus menjadi penamat?
Berharap agar duka ini akan bermakna apabila menjemput damai pulang kembali..

Sama-sama kita renungkan…

0 action: